Wirecard: oto, co się dzieje

Czerwiec 29, 2020
Karol Zielinski

Ostatnie wiadomości od PayLane na temat sytuacji z Wirecard i tego jaki ma ona wpływ na naszych klientów.

UPDATE: 28.08.2020 14:45

Kilkudziesięciu merchantów w pełni zmigrowanych i działających. Codziennie dochodzą kolejni.

Na przyszły tydzień planujemy też wznowienie procesowania Apple Pay i Google Pay oraz dalsze testy metody iDEAL.

UPDATE: 26.08.2020 10:13

Część merchantów ma już w pełni sprawnie działające karty. Transakcje różnego rodzaju się procesują, wszystko się poprawnie ściąga, rozlicza i wypłaca na konta bankowe. Codziennie podłączamy kolejnych merchantów.

UPDATE: 07.08.2020 13:29

Praktycznie wszystko technicznie i formalnie z naszej strony gotowe. Dalej jednak czekamy na zgodę na start od acquirera. Naciskamy jak możemy, niestety wciąż proszą o „jeszcze chwilę cierpliwości”.

UPDATE: 03.08.2020 09:50

Technicznie jesteśmy gotowi na obsługę kart w modelu PF. Czekamy na ostatnie zgody i będziemy mogli rozpocząć proces podłączania merchantów. Plan jest niezmienny: w tym tygodniu merchanci, którzy na tę chwilę jeszcze kart nie obsługują, mają wznowić procesowanie tej metody płatności.

UPDATE: 29.07.2020 20:41

Uzyskaliśmy oficjalną zgodę od kolejnej instytucji kartowej. Z każdym kolejnym dniem jesteśmy coraz bliżej wznowienia procesowania kart za pomocą naszego konta PF. Mimo, że czasu bardzo mało, a pracy jakby nie ubywa – my wciąż celujemy w koniec tego tygodnia jako datę wznowienia processingu kartowego. Zaś w przyszłym tygodniu planujemy uruchamiać usługę u coraz to kolejnych merchantów.

UPDATE: 23.07.2020 07:08

Wszystko się powoli stabilizuje. Powoli jednak to w tej sytuacji najbardziej odpowiednie słowo. Przez ostatnie tygodnie ciężko pracowaliśmy nad tym, by z jednej strony świadczyć dalej nieprzerwanie i należycie usługi w zakresie przyjmowania płatności metodami innymi niż karty płatnicze (i to się w pełni udało). Z drugiej zaś strony pracowaliśmy nad technicznym i formalnym aspektem przywracania processingu kartowego.

Część merchantów posiadających konta dedykowane u acquirerów, z którymi współpracujemy, działa bez żadnych zakłóceń. Merchanci SaaSowi, którzy skorzystali z mechanizmu dającego im ciągłość processingu, również przyjmuje płatności bez zakłóceń.

Data wznowienia processingu kart w modelu na jakim nam zależy, a jaką otrzymaliśmy wczoraj od jednego z partnerów, to 01.08.2020. To jest dzień, w który celujemy i na którym się w chwili obecnej skupiamy.

UPDATE: 03.07.2020 09:27

Jesteśmy po kolejnych rundach rozmów z nowymi acquirerami oraz w trakcie pozyskiwania u nich statusu PF oraz ISO. Część klientów otrzymała już od tych instytucji tzw. pre-approval, który pozwala na procedowanie w zakresie zakładania kont dedykowanych do przyjmowania płatności kartowych.

Jednocześnie też dostaliśmy od dwóch acquirerów zapewnienie, że w ciągu najbliższych dni kolejne konta dedykowane staną się aktywne. Niemniej jednak też widzimy, że sam proces pozyskiwania statusu Payment Facilitator w tych organizacjach zajmie jeszcze trochę czasu. Pracujemy z acquirerami i instytucjami kartowymi, by zajęło to wszystko jak najmniej czasu, jednak szczerość w tej sytuacji jest na wagę złota: zajmie to jeszcze na pewno kilka tygodni.

Co to w skrócie oznacza? Trzy rzeczy.

  1. Jeśli jesteś merchantem, który już ma lub za chwilę będzie miał konta dedykowane: tu się nic dla Ciebie nie zmieni. Będziesz dalej procesował wszystkie nasze metody płatności dostępne w ofercie.
  2. Jeśli jesteś merchantem typu SaaS: dziś nad ranem udostępniona została usługa, która jest w stanie zapewnić Ci zachowanie ciągłości ściągania płatności recurringowych, przy jednoczesnym procesowaniu innych metod płatności w PayLane (jeśli jesteś zainteresowany tym rozwiązaniem odezwij się do nas na Twitterze: @PayLane i/lub @KarolZielinski lub mailowo).
  3. Jeśli jesteś merchantem typu e-commerce: najpopularniejsze metody płatności w kraju (przelewy pay-by-link, Blik) są dla Ciebie i Twoich klientów wciąż dostępne, i działają w pełni sprawnie. Do czasu uruchomienia z powrotem płatności kartowych, polecamy przekonywać klientów do płatności tymi właśnie metodami (które, co pragniemy powtórzyć, są najchętniej wybieranymi metodami płatności w Polsce). Jednocześnie też przypominamy, że płatności kartami płatniczymi można też przyjmować za pośrednictwem PayPala, który również jest w PayLane dostępny. Jeśli nie masz podłączonej tej metody płatności – chętnie pomożemy.

UPDATE: 01.07.2020 21:07

Wszystkie systemy niekartowe w pełni sprawne i cały czas obsługują płatności (przelewy, Blik, SEPA Direct Debit itp).

Jednocześnie rozmawiamy z trzema różnymi acquirerami na temat uruchomienia płatności kartowych w modelu Payment Facilitator, jak i ISO. Bezustannie monitorujemy też sytuację związaną z Wirecard.

Równolegle pracujemy nad dodatkowymi integracjami systemowymi z providerami płatności kartowych (przede wszystkim dla specyficznych usług takich jak Apple Pay), czy utraconych metod płatności takich jak iDEAL.

UPDATE: 29.06.2020 12:10

Inne niż kartowe metody płatności, takie jak przelewy bankowe (pay-by-link), Blik i PayPal w pełni sprawne. Podobnie jak i inne nasze systemy, w tym Merchant Panel, Secure Form i API.

Równolegle rozpoczęły się procesy otwierania kont merchanckich u kilku acquirerów, z którymi PayLane wiążą wieloletnie relacje biznesowe. Rozpoczęły się też procesy związane z przenosinami merchantów do jednego z tych acquirerów.

Klienci, którzy posiadali już konta merchanckie u innych acquirerów wrócili do pełnej operacyjnej sprawności w zakresie przyjmownia płatności kartami płatniczymi.

Rekomendujemy podłączenie swojego konta PayPal pod swoje konto w PayLane. Dzięki temu dalej będziesz mógł przyjmować płatności kartami płatniczymi w swoim serwisie (PayPal daje możliwość zapłacenia kartą). Jeśli nie wiesz jak to zrobić – skontaktuj się z nami, a ze wszystkim pomożemy.


Co się wydarzyło?

25. czerwca 2020 roku, firma Wirecard, będąca jednym z acquirerów zajmujących się obsługą płatności kartami płatniczymi w PayLane, złożyła wniosek o upadłość. Kilka dni wcześniej na jaw wyszły oszustwa księgowe na ogromną skalę, których dopuszczała się spółka. Cała ta sytuacja została przez międzynarodowe media okrzyknięta największą aferą finansową w powojennych Niemczech. Warto bowiem w tym miejscu zaznaczyć, iż do tej pory firma ta była jednym z największych dostawców usług finansowych w Europie.

Co to wszystko oznacza dla PayLane i dla Ciebie

PayLane używało firmy Wirecard w zakresie obsługi przyjmowania płatności kartami płatniczymi. Co oznacza, że duża część płatności dokonywanych przez Twoich klientów kartami płatniczymi Visa, MasterCard, Diners, Discover i JCB była obsługiwana przez tę firmę. I ta metoda płatności przez obecną sytuację musiała przez nas właśnie zostać wstrzymana.

Oficjalne medialne komunikaty wydawane przez firmę Wirecard wskazywały na to, że ich systemy informatyczne wciąż działają. Jednakże to na czym nam od zawsze najbardziej zależało, to bezpieczeństwo Twoje i Twoich klientów. I z uwagi na bezpieczeństwo pieniędzy Twoich i Twoich klientów, podjęliśmy właśnie decyzję o tymczasowym wstrzymaniu przyjmowania płatności poprzez metodę płatności kartami płatniczymi.

Co to dokładnie dla Ciebie oznacza:

  • Twoje pieniądze są bezpieczne; Twoje konto w PayLane jest dla Ciebie dostępne, a systemy w pełni sprawne. Dalej możesz bez żadnych zakłóceń przyjmować płatności za pomocą innych metod płatności takich jak przelewy bankowe pay-by-link, Blik, PayPal itp. Cała ta sytuacja tyczy się wyłącznie metody płatności kartami płatniczymi.
  • Ani teraz, ani w przyszłości, po uspokojeniu całej sytuacji, nie będziesz musiał zmieniać niczego w integracji z nami – ta pozostaje dokładnie taka sama jak jest teraz.
  • Jeśli zintegrowałeś się z nami za pomocą Secure Form, nie musisz niczego zmieniać – z Twojej formatki po prostu zniknęły ikonki od kart płatniczych. Jeśli zintegrowałeś się z nami za pomocą API – rekomendujemy zdjęcie ze swojej strony ikon związanych z kartami płatniczymi. Te transkacje i tak zostaną odrzucone, lepiej więc przekierować płatnika od razu na inną metodę płatności.
  • Dalej w Panelu Merchanckim masz dostęp do historii transakcji kartami płatniczymi, wszystkich związanych z nimi wyciągami, fakturami, opisami itp – i to się nie zmieni ani teraz, ani w przyszłości.
  • Zwroty płatności dokonywanych kartami płatniczymi (refundy) nie działają. Rekomendujemy realizowanie zwrotów do klientów za pomocą przelewu bankowego.
  • Metody płatności oparte o karty płatnicze (takie jak Apple Pay, czy Google Pay) również nie działają

Co robimy, by wszystko wróciło do normy

Jako PayLane robimy absolutnie wszystko co w naszej mocy, by sytuację przywrócić do normy w możliwie jak najkrótszym czasie.

Od lat współpracujemy również z innymi europejskimi acquirerami. To zaś daje nam możliwość szybkiego reagowania i przeniesienia kont merchanckich odpowiedzialnych za obsługę kart płatniczych do innych acquirerów. Co też czynimy od momentu, gdy tylko podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu procesowania transakcji z Wirecard.

Żywimy głęboką nadzieję, że wrócimy do pełnej sprawności w zakresie procesowania kart płatniczych już bardzo niedługo, o czym na pewno od razu każdego z osobna poinformujemy.

W międzyczasie zaś nie musisz się martwić o bezpieczeństwo swoich pieniędzy u nas, możesz spokojnie dalej przyjmować płatności od swoich klientów innymi metodami płatniczymi (przelewy pay-by-link, Blik, PayPal). Możesz też w każdej chwili zalogować się do swojego Panelu Merchanckiego lub skontaktować się z nami i zadać dowolne pytanie. Jesteśmy do Twojej dyspozycji.


Cenimy sobie transparentność w takich sytuacjach. Stąd obiecujemy opublikować więcej szczegółów już wkrótce.