Flaga kraju Chorwacja | PayLane - Płatności elektroniczne

Jednostka monetarna

1 kuna (HRK)

Chorwacja

Chorwacja leży w południowej Europie, nad Morzem Adriatyckim. Sąsiaduje z Bośnią i Hercegowiną, Serbią,Czarnogórą, Węgrami i Słowenią. Jest członkiem Unii Europejskiej od 2013 roku.

Chorwacja dąży do tego, by odzyskać utraconą pozycję w gospodarce i turystyce. Obecnie gospodarka kraju opiera się głównie na usługach, w mniejszym stopniu na przemyśle lekkim. W sezonie ważną rolę odgrywa także turystyka, głównie za sprawą kurortów położonych na wybrzeżu – w 2002 Chorwację odwiedziło 6,9 mln turystów. 57% terytorium Chorwacji zajmują grunty orne, łąki i pastwiska – uprawia się pszenicę, kukurydzę, buraki cukrowe, słonecznik, len, konopie, tytoń i drzewa owocowe, w niektórych regionach także oliwki, figi i cytrusy. Istotną rolę odgrywa także przemysł przetwórczy. W przemyśle spożywczym największy udział ma przetwórstwo rybne, mięsne, owocowe i winiarstwo. Eksport obejmuje głównie maszyny, urządzenia przemysłowe i środki transportu. Chorwacja jest liderem na świecie pod względem produkcji statków.

Szara fala | PayLane - Płatności elektroniczne

Popularne zakupy e‑commerce

  • odzież
  • bilety do kina i teatru
  • smartfony
  • tablety i gadżety
  • podróże
  • sprzęt komputerowy
Chmura | PayLane - Płatności elektroniczne
Chmura | PayLane - Płatności elektroniczne

Dodatkowe informacje handlowe

Rosnąca penetracja Internetu wśród Chorwatów czyni rynek coraz bardziej atrakcyjnym dla biznesów e-commerce. Kraj ma najlepsze wyniki w regionie pod względem wykorzystania bankowości internetowej – Chorwaci posiadają 900 000 kont w internetowych bankach. Wartość sprzedaży e-commerce rośnie z roku na rok, a prawie 20% ludności kraju kupuje towary i usługi online. Według raportu Ecommerce Europe, w 2014 r. Chorwacki rynek internetowy B2C osiągnął 280 mln euro obrotu.

Chorwaci coraz częściej korzystają także z płatności mobilnych, np. płacąc za transport publiczny lub parkowanie. Wiele zakupów online dokonywanych przez Chorwatów ma charakter transgraniczny – według danych Eurostatu ponad trzy czwarte zakupionych towarów pochodziło od firm działających poza krajem.