Biznes globalny – Case Study Calamari

Październik 17, 2019
Karol Zielinski

Calamari, czyli narzędzie do rejestracji czasu pracy i elektronicznych wniosków urlopowych. Przedstawiamy wywiad z jednym z twórców tej platformy, która przy współpracy z PayLane Polskie ePłatności buduje prawdziwy globalny biznes.

Wywiad z Hubertem Liskiem, co-founderem Calamari

Może zacznijmy od Ciebie. Kim jesteś, co robisz, jaką funkcję pełnisz w Calamari?

Jestem jednym z trzech założycieli Calamari. Aktualnie kieruję zespołem programistów mobilnych, dbam o aspekty finansowe oraz sprzedażowe w firmie.

A teraz czas na samą usługę. Czym jest Calamari? Opowiedz o usłudze w kilku słowach.

Calamari to nowoczesny system, który usprawnia zarządzanie nieobecnościami oraz ewidencją czasu pracy w firmie.

Calamari składa się z dwóch modułów. Moduł Calamari Leave pozwala na zarządzanie wnioskami o nieobecność. Przy jego pomocy pracownicy zgłaszają planowane nieobecności, sprawdzają swój wymiar urlopu oraz mają zawsze pod ręką kalendarz nieobecności pracowników w firmie.

Kierownicy otrzymują notyfikacje o planowanych nieobecnościach i na podstawie szeregu dodatkowych informacji decydują czy dany pracownik może iść na urlop lub np. pracować zdalnie danego dnia. Kadry nie muszą gromadzić papierowych wniosków, kontrolować wymiary urlopu oraz odpowiadać na pytania “ile mam jeszcze urlopu”.

Moduł Calamari Clockin pozwala na rejestrację czasu pracy na kilka różnych sposobów. Calamari korzystając z technologii iBeacon pozwala na automatyczne oznaczanie czasu pracy pracowników. Wystarczy, że pracownicy zainstalują aplikację mobilną, a ich telefony komunikując się z beaconem mierzą ich czas pracy automatycznie.

Czas pracy można również rejestrować przy pomocy indywidualnych kodów QR, a nawet wykorzystując do tego celu Slacka.

Do jakiego klienta kierujecie usługę? B2b, b2c, może jeszcze inaczej się pozycjonujecie?

Naszą usługę kierujemy dla organizacji (B2B). Naszymi klientami są zarówno małe startupy jak również duże korporacje.

Czym się wyróżniacie na tle konkurencji?

Jako jedyne rozwiązanie w Polsce umożliwiamy wykorzystanie naszego narzędzia w międzynarodowych zespołach w wielu oddziałach firmy na całym świecie. Każdy oddział może mieć inna politykę urlopową w firmie oraz zestaw dni wolnych od pracy.

Nasz moduł do ewidencji czasu pracy pozwala na w pełni automatyczną, wygodną rejestrację czasu pracy z wykorzystaniem beaconów.

Nasi klienci doceniają również nasze integracje z innymi narzędziami.

Kładziemy duży nacisk na wysoką jakość wsparcia klientów co jest również mocno doceniana przez naszych klientów. Capterra na podstawie 300 opinii naszych klientów wyróżniła Calamari w kategorii “Best Support”.

Działacie na rynku lokalnym, w Europie, na świecie?

Działamy globalnie. Aktualnie mamy klientów z ponad 85 krajów na całym świecie.

Od samego początku mieliście takie podejście? By iść globalnie? Skąd taka decyzja?

Tak, już podczas prac nad produktem zdecydowaliśmy, że będziemy rozwijać Calamari globalnie. Nasz pierwszy klient był z Kanady, a aktualnie około 80% procent naszych klientów jest spoza Polski. Decyzja o globalnym rozwoju firmy była zdecydowanie naszą najlepszą decyzją. Jeśli od początku planujesz sprzedawać produkt poza Polską to inaczej podchodzisz do projektowania, tworzysz produkt bardziej elastyczny, a ponadto trafiasz na dużo większy rynek więc możliwości zdobywania klientów są zdecydowanie większe.

To teraz ta najważniejsza część… porozmawiajmy o pieniądzach. Bo ktoś Wam jednak za usługę musi płacić. Kto to jest? Jakaś konkretna branża, typ klienta, segment, profil?

Nasi klienci pochodzą z różnych branż. Czynnikiem wspólnym jest świadomość wykorzystania narzędzia do optymalizacji procesu zarządzania nieobecnościami oraz rejestracją czasu pracy.
Nasi klienci to w większości nowoczesne organizacje korzystające z rozwiązań w chmurze. Spory odsetek naszych klientów to startupy oraz firmy IT.

Jaki macie model biznesowy? Za co użytkownik Wam dokładnie płaci?

Klient płaci za dostęp do Calamari. Koszt subskrypcji zależy od liczby pracowników oraz wybranych modułów. Aktualnie udostępniamy moduł do zarządzania urlopami oraz moduł do rejestracji czasu pracy.

Z jakich funkcjonalności płatniczych korzystacie przy monetyzowaniu klienta? Może jakieś specyficzne metody płatności, może płatności cykliczne, może one click, jeszcze coś innego?

Udostępniamy klientom możliwość płatności kartą oraz wykorzystujemy płatności cykliczne w celu automatyzacji procesu płatności.

Co Was skłoniło do skorzystania z tej funkcjonalności? Co Wam to umożliwiło, co dało?

W przypadku płatności cyklicznych w pełni zautomatyzowaliśmy proces płatności, przedłużania subskrypcji oraz dostarczania faktur do klienta. Dla nas jest to duża oszczędność czasu.

Jaką integrację robiliście? API, czy Secure Form (nasz formularz płatniczy)?

Korzystamy zarówno z formularza płatniczego oraz z API. Aktualnie Secure Form wykorzystujemy przy pierwszej płatności klienta lub przy każdej płatności klienta, który nie zdecydował się na uruchomienie płatności automatycznych. W przypadku klientów, którzy wyrażą zgodę na płatność cykliczną kolejne płatności za subskrypcję są realizowane automatycznie z wykorzystaniem API.

Co stało za decyzją, by zrobić taką właśnie integrację?

Wykorzystaliśmy Secure Form z kilku powodów. Nie chcieliśmy przetwarzać danych kart płatniczych klienta po naszej stronie. Ponadto możliwość wykorzystania formularza płatniczego zmniejszyła nakład pracy po naszej stronie. Szybko, bezpiecznie i wygodnie 😉

Integrowaliście się sami, czy wspierał Was ktoś z zewnątrz?

Nasz wewnętrzny zespół programistów zajmował się implementacja płatności.

Ciężko było się zintegrować? Trudny to był proces?

Proces integracji z Paylane był bezproblemowy. Posiadacie dobrą dokumentację i proste API. Co więcej odpowiadacie szybko na pytania, których podczas integracji było naprawdę niewiele.

Przyjmujecie też płatności w mobile? Jak to u Was działa jeśli chodzi o urządzenia mobilne i płatności na nich?

Udostępniamy aplikacje mobilne Calamari, ale sam proces płatności jest realizowany jedynie przez naszą aplikację webową (dostępną również przez mobile). Wasz formularz płatniczy wspiera płatności poprzez telefon więc jeśli ktoś chce zapłacić za Calamari przez telefon to nie ma z tym najmniejszych problemów.

No i na koniec muszę zapytać: co Was skłoniło do skorzystania z usług PayLane (teraz już Polskie ePłatności)? Oczywiście poza tym, że jesteśmy najlepsi w Polsce 😉

Zdecydowaliśmy się na współpracę z Paylane z kilku względów. Paylane przyjmuje płatności od klientów z całego świata co w naszym przypadku było najważniejszym kryterium. Ponadto Paylane ma atrakcyjne stawki oraz umożliwia przekazywanie płatności w innych walutach niż PLN. Mieliśmy przykre doświadczenie z Paypalem, którego prowizje są bardzo wysokie, a dodatkowo blokują możliwość wypłaty środków w walutach obcych co jest skrajnie nieopłacalne. Poza tym Paylane to polska firma, a my zawsze staramy się wspierać polską przedsiębiorczość.

Po kilku latach współpracy mogę stwierdzić z czystym sumieniem, że Paylane ma bardzo dobrą obsługę klienta oraz podchodzi bardzo indywidualnie do klientów.

Dzięki wielkie za rozmowę. Trzymam dalej kciuki za Was i Wasze dołączenie do grona europejskich jednorożców 🙂

Tagi: