Jak zacząć?

Jak przygotować swoją stronę do przyjmowania płatności?

Jeżeli posiadasz już sklep internetowy i infrastrukturę do obsługi klientów, kolejnym ważnym krokiem jest przygotowanie niezbędnych dokumentów, takich jak polityka prywatności i regulamin. Ważne, by dokumenty jasno opisywały opcje i koszty dostawy, warunki zwrotu zakupionego towaru itp. Linki do dokumentów powinny być łatwo dostępne (najczęściej umieszczane są one w stopce strony). Nie mniej istotne jest przygotowanie kompletnych opisów produktów w sklepie, które będą zawierały dobrej jakości zdjęcia, precyzyjne opisy, ceny, koszty i czas dostawy. Pamiętaj także o umieszczeniu na stronie informacji do łatwego kontaktu z firmą – w postaci adresów e-mail, formularza czy telefonu.

Więcej informacji (w języku angielskim) na naszym blogu:

do góry

W jaki sposób ominąć koszty przewalutowań w transakcjach międzynarodowych?

Najlepszym sposobem, by uniknąć przewalutowania, jest dobre poznanie swoich klientów. Kluczowa jest wiedza skąd Twoi klienci pochodzą oraz do jakich chcesz dotrzeć ze swoim produktem. Jeśli większość usług sprzedajesz w Europie, lepiej otworzyć konto merchanckie w euro. Jeśli próbujesz dotrzeć do klientów ze Stanów, otwórz konto w dolarach. Może się też okazać, że najlepiej będzie dla twojego modelu biznesowego procesować zarówno w euro jaki i dolarach. Warto się wtedy zastanowić, czy nie będzie opłacało się otworzyć kont bankowych we wszystkich tych walutach i otrzymywać wypłat na poszczególne konta walutowe. W ten sposób unikniesz przewalutowań wypłacanych kwot do głównej waluty rachunku po bankowym kursie.

do góry

Czym jest konto merchanckie?

Konto merchanckie (ang. merchant account) to rodzaj konta bankowego otwieranego przez acquirera (centrum rozliczeniowe/autoryzacyjne). Umożliwia ono przyjmowanie płatności kartami oraz wykonywanie związanych z tym operacji (autoryzacje kart, zwroty środków itd.).

Dostęp do konta merchanckiego jest najczęściej możliwy za pośrednictwem osobnej instytucji (operatora/bramki płatniczej). Pełni ona funkcję interfejsu do konta merchanckiego i zwykle oferuje też dodatkowe funkcje i usługi płatnicze. Istotne jest, że sprzedawcy nie mają bezpośredniego dostępu do swoich kont merchanckich - służą one jedynie do wykonywania operacji płatniczych związanych z kartami. Środki zebrane na koncie merchanckim są okresowo wypłacane na konto firmowe sprzedawcy (okres wypłat jest określany indywidualnie w umowie).

do góry

Dlaczego nie można założyć konta merchanckiego w polskim banku?

Współpracujemy z grupą znanych i sprawdzonych zagranicznych acquirerów. Do niedawna polskie banki nie oferowały kont merchanckich – jednak na bieżąco monitorujemy rynek, by móc zaoferować naszym klientom najlepsze warunki. Jeżeli oferta któregoś z polskich banków będzie wartościowa dla naszych klientów, z pewnością dodamy ją do oferty.

do góry

Co to jest acquirer (centrum rozliczeniowe)?

Acquirer (centrum rozliczeniowe/autoryzacyjne) to podmiot, który otwiera i prowadzi konto merchanckie dla tych sprzedawców chcących przyjmować płatności kartami online. Acquirer m.in. ściąga środki z kart klientów i wypłaca je sprzedawcy na jego konto firmowe (na warunkach określonych w umowie). Co istotne, acquirer bierze na siebie ryzyko związane z płynnością finansową sprzedawcy, dlatego też interesuje go natura biznesu prowadzonego przez sprzedawcę oraz czy zachowa on płynność finansową w dłuższym okresie czasu.

do góry

Czym jest wystawca karty?

Wystawca karty (ang. issuing bank lub issuer, po polsku również emitent) to bank, który oferuje różnego rodzaju karty płatnicze umożliwiające kupowanie produktów i usług oraz realizuje płatności kartami, przekazując środki do acquirera (centrum rozliczeniowego) w imieniu klienta.

do góry

Co to oznacza, ze PayLane jest instytucją płatniczą?

21 maja 2013 PayLane uzyskało zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej.

Czym jest instytucja płatnicza?

Rolę instytucji płatniczej regulują postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego o usługach płatniczych (PSD 2007/64/EC). Celem dyrektywy jest zwiększenie konkurencji w rynku płatności instytucji niebędących bankami oraz dbanie o zrównoważony rozwoju rynku płatniczego w Unii Europejskiej. W Polsce dyrektywę reguluje ustawa o usługach płatniczych z 19 sierpnia 2011 r.

Co to oznacza dla klientów?

Status instytucji płatniczej daje PayLane możliwość przyjmowania wpłat i dokonywania wypłat gotówkowych z rachunku płatniczego, wykonywania transakcji płatniczych, usług polecenia zapłaty, polecenia przelewu oraz wydawania instrumentów płatniczych (takich jak karty płatnicze itp.) w całym obszarze SEPA (Single Euro Payments Area). Ponadto status instytucji płatniczej zapewnia klientom dodatkowe bezpieczeństwo transakcji. Oprócz tego PayLane może również świadczyć usługi klientom z innych regionów z wykorzystaniem innych modeli płatniczych (np. PayPal, SOFORT, giropay, American Express itp.). Cała działalność PayLane jest nadzorowana przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Więcej informacji:

do góry

Co to jest rezerwa krocząca?

To mechanizm stosowany przez acquirerów (centra autoryzacyjne) w przypadku sprzedawców, którzy są uznawani za ryzykownych dla banku (z racji branży, modelu biznesowego itp.). Ogólna zasada działania rezerwy kroczącej jest następująca: określony procent przychodu sprzedawcy (np. 10%) jest zamrażany na określony czas (np. 6 miesięcy). Po upływie tego czasu, zamrożona kwota jest wypłacana.

Przykład: acquirer może zamrozić 10% przychodu sprzedawcy w styczniu i wypłaci zamrożoną kwotę w lipcu; 10% przychodu z lutego zostanie wypłacone w sierpniu i tak dalej. (Oczywiście reszta przychodu jest wypłacana na bieżąco.)

Więcej informacji (w języku angielskim) na naszym blogu:

do góry

Czym są deskryptory transakcji?

Deskryptory transakcji to opisy na wyciągach rachunków bankowego lub kart kredytowych, które ułatwiają konsumentom identyfikację zakupów. W większości przypadków poza numerem identyfikującym transakcję, klient znajdzie w opisie także nazwę operatora płatności. Dodatkowo można umieścić w opisie takie informacje jak: nazwa produktu, nazwa firmy czy numer telefonu do działu obsługi klienta. Pomogą one klientowi w przypadku, gdy nie będzie mógł zidentyfikować transakcji.

do góry

Czy PayLane oferuje obsługę płatności dla początkujących biznesów (startupów)?

Tak, współpracujemy również z początkującymi biznesami.

do góry
Potrzebujesz dodatkowych informacji?
Skontaktuj się z nami